Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines odszkodowania zapłacić nie chciał, ale musiał

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Turkish Airlines odszkodowania zapłacić nie chciał, ale musiał
fot. Turkish Airlines, CC BY-ND 2.0, Flickr
Pogoda w Stambule była bardzo dobra, a Turkish Airlines lot anulowały „z przyczyn technicznych”. Gigant znad Bosforu unikał wypłaty odszkodowania – z pomocą przyszła turecka Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego, która prowadzi ekspresowe postępowania administracyjne, tak jak wcześniej w Polsce Komisja Ochrony Praw Pasażerów. Turcja, metodą kopiuj-wklej, implementowała znane z Unii Europejskiej prawo do odszkodowań finansowych za opóźnione lub odwołane loty.

Realizacja operacji lotniczych może wiązać się ewentualnymi zakłóceniami, które są zależne lub niezależne od operatora. Jeśli dany lot jest zakłócony – opóźniony lub anulowany – to pasażerom przysługuje prawo do otrzymania odszkodowania, co jest regulowane unijnym rozporządzeniem (WE 261/2004). Im dłuższy jest rejs, tym większe odszkodowanie może uzyskać podróżny feralnego lotu. Wysokość odszkodowania waha się od 250 do 600 euro.

Niechęć wypłaty

Linie lotnicze nie zawsze są skore do wypłaty należnych pasażerom środków finansowych, powołując się dość często na kwestie niezależne od przewoźnika, które wpłynęły na znaczne opóźnienie lub anulację lotu. Przewoźnicy, nawet jeśli uznali roszczenia pasażerów za właściwe, to zwykli także znacząco opóźniać procedurę wypłatę przyznanego odszkodowania. Jednym z przykładów jest niemiecka Lufthansa, której procedowanie przelewu zajmuje nawet kilkanaście miesięcy.

Polską Komisję Ochrony Praw Pasażerów w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego zastąpił Rzecznik Praw Pasażerów. Zmiana związana była z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich. Wcześniej liniom lotniczym – na mocy decyzji administracyjnej – de facto nakazywano wypłatę odszkodowań za opóźnione lub anulowane loty. Obecnie prowadzone są postępowania polubowne, co dla pasażerów jest mniej korzystne.

Turecka „KOPP”

O ile w Polsce podróżni na wydanie decyzji administracyjnej w ww. sprawie liczyć nie mogą, to taka możliwość przysługuje pasażerom lotów Turkish Airlines, Pegasus Airlines i SunExpres do i z m.in. Polski, albowiem w Turcji obowiązuje ustawa, która jest wersją kopiuj-wklej unijnego rozporządzenia dot. ochrony praw pasażerów. W związku z tym turecka Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego (SHGM) prowadzi postępowania administracyjne, które w 99 proc. kończą się wydaniem korzystnej dla podróżnych decyzji, która zmusza linie lotnicze do wypłaty odszkodowania.

Procedura zgłoszenia sprawy jest bardzo prosta – wystarczy wypełnić elektroniczny formularz na stronie internetowej tureckiego organu i załączyć związane z podróżą dokumenty, takie jak karty pokładowe zakłóconych lotów, potwierdzenie rezerwacji i inne. Zgłosiłem sprawę do organu, gdyż Turkish Airlines nie zaakceptowały wniosku o wypłatę odszkodowania w wysokości 600 euro, argumentując że rejs został odwołany z przyczyn pogodowych, które są niezależne od przewoźnika, choć realia były inne – w ów dzień nad Bosforem było słonecznie, bez niesprzyjających warunków.

W moim przypadku: po przylocie z Los Angeles do Stambułu okazało się, że w czasie rejsu operator wysłał wiadomość e-mail, że lot Stambuł – Kraków jest anulowany z przyczyn technicznych, które są zależne w 100 proc. od przewoźnika. Tak stanowi unijne, jak i tureckie prawo. Turkish Airlines na przesyłane zdjęcia płyty lotniska, zrzutów ekranu prognozy pogody i wiadomości e-mail z powodem anulacji pozostawały niewzruszone, wskazując że w ów dzień złe warunki atmosferyczne utrudniały realizację operacji, podczas gdy wszystkie inne rejsy były normalne wykonywane.

Z autopsji mogę stwierdzić, że Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego wnioski proceduje w ekspresowym tempie – wydanie decyzji zajęło niecałe pięć dni od dnia złożenia wniosku. Po około dwóch godzinach od otrzymania decyzji, tureckie linie lotnicze wysłały wiadomość e-mail, że odszkodowania się należy i zostanie wypłacone. Operator oferuje trzy formy wypłaty” voucher do wykorzystania na przyszłe loty, przelew środków na konto bankowe lub odbiór gotówki w biurach sprzedażowych. Przelew na konto bankowe przychodzi po około 14 dniach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Turkish Airlines leasingują kolejne airbusy z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines leasingują kolejne airbusy z rodziny A320neo

Piotr Bożyk 16 kwietnia 2025

Turkish Airlines: Darmowa anulacja do 24 godzin od rezerwacji

Pasażer i linie lotnicze

„Zaledwie” 3,4 mld dolarów zysku Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Kanada blokuje rozwój Turkish Airlines

Prawo i polityka

Kanada blokuje rozwój Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 28 lutego 2025

Turkish: Sydney non-stop coraz bliżej

Pasażer i linie lotnicze

Turkish: Sydney non-stop coraz bliżej

Mateusz Kieruzal 19 lutego 2025

Turkish Airlines: Wkrótce Minneapolis i Auckland

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Wkrótce Minneapolis i Auckland

Mateusz Kieruzal 23 stycznia 2025

Zobacz również:

Turkish Airlines leasingują kolejne airbusy z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines leasingują kolejne airbusy z rodziny A320neo

Piotr Bożyk 16 kwietnia 2025

Turkish Airlines: Darmowa anulacja do 24 godzin od rezerwacji

Pasażer i linie lotnicze

„Zaledwie” 3,4 mld dolarów zysku Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Kanada blokuje rozwój Turkish Airlines

Prawo i polityka

Kanada blokuje rozwój Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 28 lutego 2025

Turkish: Sydney non-stop coraz bliżej

Pasażer i linie lotnicze

Turkish: Sydney non-stop coraz bliżej

Mateusz Kieruzal 19 lutego 2025

Turkish Airlines: Wkrótce Minneapolis i Auckland

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Wkrótce Minneapolis i Auckland

Mateusz Kieruzal 23 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5